VZDĚLÁVÁNÍ A VÝCHOVA
Ekocentrum Koniklec | Vzdělávání a výchova | Klimatické vzdělávání | Licence a školení pro výuku EVP
LICENCE A ŠKOLENÍ PRO VÝUKU EVP
Žilo, bylo jedno město
Jeden z mála existujících výukových programů zaměřených na změnu klimatu pro tuto věkovou kategorii. V naší nabídce neexistuje oblíbenější program, učitelé i děti si divadélko chválí a opakovaně objednávají. Pomůcky obsahují s láskou ručně šité originální loutky a malované plátno města. Program lektorujeme již od roku 2017!
Záměr programu: Děti získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají ony samy chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty).
Obsah vzhledem k RVP PV: DJT, DJP, DTD, DSp, DS
Délka programu: 60 min.
Věková skupina: 5 – 6 let
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: interiér školky
Pomůcky: plátno, maňásci
Žilo, bylo jedno město (1. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají ony samy chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty).
Žilo, bylo jedno město a v něm zámek potažený černým suknem. Město ale netrápil drak, který unesl princeznu. Tomuto městu se vždy dobře dařilo, ale poslední roky ho velice sužují různé výkyvy počasí: jednou je to veliké sucho, že i zámecká studna vyschne, pak se zase přižene povodeň, která způsobí obrovské škody, jindy je město zase vystaveno velkému suchu. Už dlouho se lidé v tom městě necítí dobře, pan král už si neví rady, a tak vyhlásí, že kdo dokáže městu pomoci, dostane princeznu za ženu a půl království k tomu. Jednoho dne přijede do města Chytrý princ a se svou družinou šikovných dětí začnou městu radit, co vše je třeba změnit, aby se jim zase lépe žilo…
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJS, EV, OSV
Délka programu: 90 min.
Věková skupina: 1. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: interiér školy
Pomůcky:
Stavitelé města I (2. – 3. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají oni sami chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty, extrémní klimatické jevy – např. ledovka, vichřice).
Žáci si pomocí aplikace na interaktivní tabuli vyzkoušejí přestavět město, které bylo zasaženo dopady změny klimatu (vlny horka, sucho, přívalové deště). V rámci práce s touto aplikací poznají, jaká rizika městu v souvislosti s měnícím se klimatem hrozí, a jak mohou město na příchod těchto změn připravit. Dozvědí se také, jak se mají v případě náhlých extrémních klimatických jevů chovat. Zahrají si kvízovou hru a pohybovou hru na katastrofy. Spolu s lektorem vyrazí na školní pozemek a prozkoumají, jak je jejich škola a její okolí připraveno na častější výskyt dlouhodobého sucha, vln horka a přívalových srážek. Poslední hodinu si formou vystřihovánek každý zkusí okolí školy upravit podle adaptačních zásad.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJS, ČZ, VV, ČSP, EV, OSV
Délka programu: 4 vyučovací hodiny
Věková skupina: 2. – 3. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: od 15. března do 15. listopadu (v závislosti na počasí)
Kde program probíhá: školní učebna, okolí školy
Pomůcky:
Stavitelé města II (4. – 5. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají oni sami chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty, extrémní klimatické jevy – např. ledovka, vichřice).
Žáci si v prvních dvou výukových hodinách zahrají simulační hru „Adapťáci“, ve které si vyzkoušejí vybudovat vlastní město. V rámci této hry poznají, z jakých prvků se dlouhodobě funkční město skládá, jaká rizika městu v souvislosti s měnícím se klimatem hrozí a jak mohou město na příchod těchto změn připravit. Dozvědí se také, jak se mají v případě náhlých extrémních klimatických jevů chovat. Během dalších tří výukových hodin mají za úkol do mapy okolí školy a do záznamového archu vyznačit, zda a která adaptační opatření již daná městské část má, a navrhnout, kde by bylo jaké opatření vhodné. V posledních třech vyučovacích hodinách ve třídě formou skupinové práce své návrhy zpracují do podoby plakátu. Plakáty budou poté zaslány hodnotící komisi na MHMP a 3 nejvydařenější návrhy budou odměněny částkou 10 000 Kč, určenou na realizaci některého adaptačního opatření, buď na pozemku školy, nebo přímo ve veřjném prostoru okolí školy po dohodě s městskou částí, ke které náleží.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJS, ČZ, VV, ČSP, EV, OSV
Délka programu: 8 vyučovacích hodin (ve 2 dnech)
Věková skupina: 4. – 5. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: od 15. března do 15. listopadu (v závislosti na počasí)
Kde program probíhá: školní učebna, okolí školy
Pomůcky:
Stavitelé města III
Záměr programu: Žáci získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají oni sami chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty, extrémní klimatické jevy – např. ledovka, vichřice).
Projekt je zahájen simulační hrou, ve které si žáci vyzkoušejí, jaké dopady mohou mít negativní projevy změny klimatu na město, a jak je možné město před klimatickými hrozbami chránit (adaptovat jej). Dozvědí se o problematice klimatické změny, jejích příčin, důsledků a řešení. V jednotlivých badatelských aktivitách v terénu pak žáci poznají, jak je okolí jejich školy schopné odolávat negativním klimatickým jevům. Žáci pracují v odborných skupinách a věnují se podrobně jedné problematice – výzkumu veřejného mínění, přívalovým dešťům, tepelnému ostrovu, udržitelné dopravě a vodním prvkům. Dokumentují svou práci a vyvodí závěry. Poté diskutují a navrhnou vhodná adaptační opatření, která druhý den ve škole zpracují a prezentují nejprve svým spolužákům a potom také zástupcům veřejné správy.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, MJA, IKT, ČZ , ČS, ČP, EV, OSV, VMEGS
Délka programu: 8 – 12 vyučovacích hodin (ve 2 dnech)
Věková skupina: 6. – 9. třída ZŠ, nižší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: od 15. března do 15. listopadu (v závislosti na počasí)
Kde program probíhá: školní učebna, okolí školy
Pomůcky:
Adapťáci – Simulační hra
Záměr programu: Studenti porozumí příčinám a důsledkům změny klimatu a nutnosti jejího zmírňování a přizpůsobení se jí. Seznámí se s vhodnými adaptačními opatřeními pro život ve městě a způsoby vlastního chování v případě extrémních klimatických jevů.
V první části programu studenti pracují s timeline nečekaných událostí, které zasáhly město. Spolu s lektorem diskutují o možných hrozbách, které přináší změny klimatu, jejich příčinách a možné prevenci a ochraně města. Studenti si následně zahrají deskovou simulační hru, ve které si vyzkoušejí vybudovat vlastní město. V rámci této hry poznají, z jakých prvků se dlouhodobě funkční město skládá, jaká rizika městu v souvislosti s měnícím se klimatem hrozí a jak mohou město na příchod těchto změn připravit. V poslední části programu studenti ve skupinách vzájemně diskutují a vymýšlejí vhodná opatření, která lze ve městě zavést pro zmírnění negativních vlivů změn klimatu. Pracují s mapou města, ve kterém žijí, a přemýšlejí o možnostech jeho adaptace. Na mapu města vynášejí vhodná a konkrétní opatření pro zmírnění potenciálních rizik.
Obsah vzhledem k RVP G: ČP (Bi, Geog,), ČS (OSZ), ČZ, ČSP, Průřezová témata: EV, OSV, VMEGS
Obsah vzhledem k RVP SOV: PřV (BiV, EkolV), SpV, EkonV, VZ, Průřezová témata: ODS, ČŽP, ČSP
Délka programu: 4 výukové hodiny (180 min.)
Věková skupina: žáci I – II. ročníků středních škol a vyšších ročníků víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: březen – polovina května 2023 v rámci dotačního programu, ostatní třídy od 15. března do 15. listopadu (v závislosti na počasí)
Kde program probíhá: učebna s interaktivní tabulí a okolí školy
Pomůcky: