Ekocentrum Koniklec | Vzdělávání a výchova | Ekologické výukové programy Mělnicko a okolí | Základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií – Vnitřní i venkovní programy
EKOLOGICKÉ VÝUKOVÉ PROGRAMY
MĚLNICKO A OKOLÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLY A NIŽŠÍ ROČNÍKY VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ
SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK
RVP ZV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
ČJL – Český jazyk a literatura
ČJS – Člověk a jeho svět
DV – Dramatická výchova
EV – Environmentální výchova
HV – Hudební výchova
MuV – Multikulturní výchova
OSV – Osobnostní a sociální výchova
TV – Tělesná výchova
VV – Výtvarná výchova
RVP G – Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
RVP SOV – Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání
VO – Vzdělávací oblast / vzdělávací oblasti
PT – Průřezové téma / průřezová témata
ČJL – Český jazyk a literatura
ČP – Člověk a příroda
ČS – Člověk a společnost
ČSP – Člověk a svět práce
ČZ – Člověk a zdraví
ČŽP – Člověk a životní prostředí
EkonV – Ekonomické vzdělávání
EstetV – Estetické vzdělávání
EV – Environmentální výchova
IIKT – Informatika a informační a komunikační technologie
IKT – Informační a komunikační technologie
MJA – Matematika a její aplikace
MV – Matematické vzdělávání
ODS – Občan v demokratické společnosti
OSV – Osobností a sociální výchova
PřV – Přírodovědné vzdělávání
SpV – Společenskovědní vzdělávání
UK – Umění a kultura
VIKT – Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích
VKČJ – Vzdělávání a komunikace v českém jazyce
VMEGS – Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
VO – Výtvarný obor
VZ – Vzdělávání pro zdraví
Vnitřní a venkovní programy pro 2. stupeň základních škol
Ptačí budky do školy
Záměr programu: Žáci si vlastnoručně vyrobí ptačí budku ze dřeva, naučí se pracovat s nářadím. Žák se aktivně zapojí do ochrany volně žijících ptáků.
Žáci si během programu sami vyrobí ptačí budku z dřevěné stavebnice a poté ji natřou ochranným nátěrem. Procvičí si tak práci se šroubovákem, kladivem a štětcem. Žáci se dozví, proč pro ptáky budky vyvěšujeme a kdo se v nich zabydlí. Pomocí her si pojmenují běžné městské ptáky, zjistí, jaké na ně ve městě číhá nebezpečí, jak tato nebezpečí eliminovat a jak ptáky správně přikrmovat. Nakonec se žáci se dozvědí, jak se o budku starat a jak ptáky pozorovat, aby je při hnízdění nerušili. Program žáky vede k uvědomění si potřeby ochrany ptáků a díky instalaci ptačí budky se do jejich ochrany
také přímo zapojí.
Obsah vzhledem k RVP : ČJL, ČZ, ČP, ČSP, EV, OSV, VMEGS
Délka programu: 225 minut
Cena: 90 Kč/žák
Věková skupina: 2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: březen – červen, září – říjen
Kde program probíhá: zahrada školy
Stavitelé města III
Záměr programu: Cílem programu je, aby žáci získali znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají oni sami chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty, extrémní klimatické jevy – např. ledovka, vichřice).
Projekt je zahájen simulační hrou, ve které si žáci vyzkoušejí, jaké dopady mohou mít negativní projevy změny klimatu na město, a jak je možné město před klimatickými hrozbami chránit (adaptovat jej). Dozvědí se o problematice klimatické změny, jejích příčin, důsledků a řešení.V jednotlivých badatelských aktivitách v terénu pak žáci poznají,jak je okolí jejich školy schopné odolávat negativním klimatickým jevům. Žáci pracují v odborných skupinách a věnují se podrobně jedné problematice -Výzkum veřejného mínění, Přívalové deště, Tepelný ostrov, Doprava, Vodní prvky. Dokumentují svou práci a vyvodí závěry. Poté navrhnou vhodná adaptační opatření, která druhý den ve škole zpracují a poté prezentují spolužákům.
Obsah vzhledem k RVP : ČJL, MJA, IKT, ČZ (VZ, TV), ČS (De, VO), ČP (Fy, Che, Př, Ze), EV, OSV, VMEGS
Délka programu: 8 vyučovacích hodin (1. den 5 vyučovacích hodin + 2. den 3 vyučovací hodiny)
Cena: 100 Kč/žák
Věková skupina: 2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: září– červen
Kde program probíhá: ve školní učebně a okolo školy
Voda a krajina aneb povodně, sucha a jak na ně?
Záměr programu: Žáci pochopí význam vody v krajině a úlohu jednotlivých krajinných prvků jako řeky, vodní díla, lesy, pole, louky, pastviny, remízy, cesty a jejich schopnost ovlivnit retenci vody.
Žáci si názorně předvedou funkce velkého a malého vodního cyklu na maketě krajiny a zjistí, co je retenční schopností krajiny. Dozvědí se, jaké jsou výhody a nevýhody regulace vodních toků v krajině. Následně společnými silami projektují ideální „vodní“ krajinu a navrhují realizace různých krajinotvorných opatření, která přispívají k prevenci povodní a sucha. Uvědomí si tak úlohu jednotlivých prvků v krajině (řeky, vodní díla, lesy, remízy, orná půda, atd.) a jejich schopnost ovlivnit zadržení vody v půdě. Žáci si sami na modelu změří rozdíly v rychlosti toku v regulovaném a neregulovaném korytě a výsledky prodiskutují. Při venkovní hře se budou podrobněji zabývat retenční schopností krajiny, a to jak v závislosti na různých površích, tak i v souvislosti s extrémy v počasí (dlouhá sucha, přívalové deště).
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, MJA, ČZ, ČS, ČP, ČSP, EV, OSV, VMEGS
Délka programu: 135 minut (3 VH) Cena: 60 Kč/žák
Věková skupina: 7. – 9. ročník ZŠ Kdy program probíhá: celoročně Kde program probíhá: venku v okolí školy a ve školní učebně s internetem, dataprojektorem / interaktivní tabulí
Voda a město aneb vodní architekti
Záměr programu: Žáci pochopí význam vody v městském prostředí a souvislost mezi vodou, městskou zelení a mikroklimatem obce.
Program se věnuje problematice vody v městském prostředí, úloze zeleně a vody ve městech. Podstatnou částí programu je sada venkovních pokusů, při kterých si žáci sami uvědomí vzájemné souvislosti mezi klimatem ve městě, městskou zelení a materiály, které jsou ve městě použity. Žáci porovnají, jak vypadá koloběh vody v přírodě a v urbanizované krajině. Dozvědí se, jakou úlohu v něm hraje vegetace a sluneční energie. Žáci si sami při skupinové práci vyzkoušejí, jakými opatřeními lze zlepšit klima ve městě, a podrobněji se zabývají funkcemi městské zeleně.
Obsah vzhledem k RVP ZV:ČJL,MJA,ČZ, ČS, ČP, ČSP, EV, OSV, VMEGS
Délka programu: 135 minut (3 VH) Cena: 60 Kč/žák
Věková skupina: 7. – 9. ročník ZŠ Kdy program probíhá: celoročně Kde program probíhá: venku v okolí školy a ve školní učebně s internetem, dataprojektorem / interaktivní tabulí
Zaniklá řemesla ve Vidimi
Záměr programu: Žáci objeví a vyzkouší si řemesla a práce, které z domácností již dávno vymizely.
Přijďte si vyzkoušet život našich předků do Domu zaniklých řemesel Ekocentra Koniklec. Program je rozdělen na dvě části. V první části se žáci seznámí s životem lidí na Kokořínsku v dobách minulých. Jak lidé žili bez lednice, bez televize a bez počítače? Ve druhé části programu si vyzkouší nejen řemesla, ale i další polozapomenuté domácí práce: pečení chleba, stloukání másla, pečení placek na plátech kamen, praní na valše, předení pomocí vřetánka a další. Vyzkoušet si můžete řemeslo drátenické a provaznické.
Obsah vzhledem k RVP : ČJS, ČZ, ČSP, OSV, EV
Délka programu: 180 minut
Cena: 70 Kč/žák + doprava
Věková skupina: 6.-7. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: v Dolní Vidimi, č.p. 78
S sebou: pevná obuv, přezůvky, pláštěnka či nepromokavý oděv, propiska a tužka, pití a svačina