Ekocentrum Koniklec | Vzdělávání a výchova | Ekologické výukové programy Praha | Základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií – Vnitřní programy
EKOLOGICKÉ VÝUKOVÉ PROGRAMY PRAHA ZÁKLADNÍ ŠKOLY A NIŽŠÍ ROČNÍKY VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ
Seznam použitých zkratek:
RVP PV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
ČJL – Český jazyk a literatura
ČJS – Člověk a jeho svět
DV – Dramatická výchova
EV – Environmentální výchova
HV – Hudební výchova
MuV – Multikulturní výchova
OSV – Osobnostní a sociální výchova
TV – Tělesná výchova
VV – Výtvarná výchova
Vnitřní programy pro 1. stupeň základních škol
informace pro vás:
Duchové z popelnic (2. – 5. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci v průběhu programu zjišťují, že nejlepší odpad je takový, který vůbec nevznikne, a ten, který vytvoříme, se naučí správně třídit. Také pochopí, co se s odpadem vyhozeným do jednotlivých kontejnerů následně děje.
Žáci se v úvodu zúčastní scénky, ve které se seznámí s Hradním Duchem a s ním si poví, co je to vlastně odpad. Poté pomohou Hradnímu Duchovi uklidit na hradě odpadky po bezohledných turistech a během toho zjistí, že co je pro jednoho odpad, může být pro jiného poklad. V další části programu se seznámí s duchy z popelnic, se kterými se zblízka podívají na jednotlivé druhy odpadu a na jejich recyklační cyklus. Žáci při poznávání odpadu zapojí své smysly – zrak, sluch, hmat a čich. Na závěr programu dostanou za úkol vyluštit křížovku, ve které se dozví, jaký odpad je nejlepší (ten, který vůbec nevznikne). V delší verzi se dozvědí, jaké obalové materiály používali pravěcí lidé, středověcí obchodníci a současní spotřebitelé a jaké jsou alternativy pro použití jednorázových obalů.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hodiny)/ 150 min. (3 vyučovací hodiny)
Cena: 70 / 80 Kč
Věková skupina: 2. – 5. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Do hlubin rybníka (1. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci poznají obyvatele rybníka, porozumí cyklu vývoje žab a pochopí význam záchranných přenosů žab.
Žáci se seznámí s žabí rodinkou, která celým programem provází. Začátek dobrodružství se odehrává nad velkým plátnem rybníka, který někdo znečistil a je potřeba jej uklidit. Školáci žabkám pomohou a pak se pomocí krátkého vyprávění a názorných loutek dozvědí, jak se z malého pulce stane dospělá žába. Poté si v roli žabek zkusí projít žabím podchodem a během jednoduché skupinové hry si vyzkouší, jaké to je pomáhat žabkám při pravidelném putování z rybníka do lesa. Na závěr si děti společně s lektorem vyrobí na památku vlastní malý rybníček plný žab.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hod.)
Cena: 70 Kč
Věková skupina: 1. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Do hlubin rybníka (2. – 5. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci se seznámí s ekosystémem rybníka, uvědomí si jeho význam a způsob ochrany.
Programem provází žabák Vítek, který žáky zavede do světa nad i pod vodní hladinou rybníka. Na začátku si společně ujasní, jaký je rozdíl mezi rybníkem a jezerem. Prostřednictvím her poznají nejběžnější rostlinné i živočišné obyvatele rybníků a lépe pochopí jejich vzájemné vztahy. Porozumí tak pojmu potravní pyramida a potravní řetězec. V simulační hře o žabím putování si sami vyzkoušejí být v jejich kůži a zažít nebezpečí jak ze strany přírody, tak ze strany člověka. Porozumí tak pojmu žabí migrace a odnesou si domů vlastní skákací žabku.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hodiny)/ 135 min. (3 vyučovací hodiny)
Cena: 70 / 80 Kč
Věková skupina: 2. – 5. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Mravenčí stezkou (1. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci získají poznatky o životě mravenců, uvědomí si jejich užitečnost a podobnost s lidskou společností.
Děti se v úvodu programu seznámí s mravencem Vencou, se kterým si popovídají o tom, kde mravenci bydlí. Nejprve se vžijí do role mravence a podívají se tak do mraveniště – stanu za jeho obyvateli. Formou prožitkové hry zjistí, co takový mravenec během roku dělá a jaká panuje v mraveništi hierarchie. Navíc si vyzkoušejí, jak mravenci komunikují – pomocí tykadel a nožiček a pomocí čichu. Nakonec si spolu vyrobí vlastní mraveniště, které jim zůstane na památku ve třídě.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hod.)
Cena: 70 Kč
Věková skupina: 1. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Mravenčí stezkou (2. – 5. ročník ZŠ)
Záměr programu: Program začíná motivační hrou „Mravenčí cestička“, založenou na spolupráci. Dále si žáci ujasní, co už vědí o mravencích, a co by ještě chtěli zjistit.
První část se věnuje především životu v mraveništi během roku, včetně rozdělení mravenců do kast. Ve druhé části si žáci vyzkoušejí, jak mravenci komunikují a dozvědí se, čím jsou ohroženi a jak je lze chránit. V delší verzi programu si žáci zahrají simulační hru na život v mraveništi a zjistí, jak vypadá mraveniště uvnitř a kdo všechno tam s mravenci žije. Žáci pracují ve skupinách s pracovními listy, které si po skončení programu odnesou.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hodiny)/ 150 min. (3 vyučovací hodiny)
Cena: 70 / 80 Kč
Věková skupina: 2. – 5. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Okřídlená království (1. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci si uvědomí rozdíly mezi včelou, vosou, sršní a čmelákem ve vzhledu i způsobu života a zjistí, jak jsou užiteční.
„Jé, mami, támhle je včelička“, „Ale ne, to je přece vosa“, „A ta mě kousne?“. V programu o hmyzích společenstvech se děti naučí rozlišovat mezi včelou, vosou, sršní a čmelákem. Poznají rozdíly ve vzhledu i způsobu života jednotlivých druhů a seznámí se s produkty jejich práce. Děti budou mít možnost srovnat život včelího společenstva s naším způsobem života a najít vzájemné podobnosti i rozdíly. Dozvědí se o významu všech zkoumaných druhů pro přírodu a člověka.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJS, DV, EV, OSV, TV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hodiny)
Cena: 70 Kč
Věková skupina: 1. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Tajemství lesa (1. ročník ZŠ)
Záměr programu: Celým programem provází lesní skřítek Pařízek. Žáci s ním zažijí proces tvoření lesa a zjistí, že les je lesem nejen díky stromům, ale i živočichům, kteří žijí v různých stromových patrech.
Formou simulační hry si vyzkoušejí, jak strom vyrůstá ze semínka, stává se velkým stromem s větvemi a jak dává život dalším stromům. Zároveň si utřídí základní rozdělení lesů na jehličnaté, listnaté a smíšené. Pomocí přírodnin se seznámí s některými konkrétními stromy a do jejich poznávání zapojí své smysly. Žáci si také zopakují, jak se v lese mají chovat. V delší verzi programu se pomocí hmatové aktivity dozvědí, podle čeho poznat přítomnost zvířat v lese a jak vypadají stopy nejpočetnějších lesních zvířat.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hod.)
Cena: 70 Kč
Věková skupina: 1. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Záměr programu: Žáci poznají život v lese a dozvědí se, jak se v něm správně chovat.
Tajemství lesa (2. – 5. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci se seznámí s druhy stromů a lesů, porozumí propojenosti složek lesního ekosystému a uvědomí si, jak dlouhý a složitý je život stromu.
Prostřednictvím programu si žáci osvojí problematiku lesa ekosystémovým přístupem, tedy s ohledem na jednotlivé složky, jejich vzájemné vztahy a provázanost. Žáci si metodou brainstormingu, diskuze, samostatné a skupinové práce osvojí pojem ekosystém, potravní řetězec, stromová patra, monokultura. Dozvědí se o vlastnostech nejdůležitějších stromů rostoucích v našem klimatickém pásu. Formou simulační hry si vyzkoušejí, v jakých výškových stupních tyto stromy rostou a jaké druhy lesa vytvářejí. Zjistí, jací živočichové bydlí v různých stromových patrech. V delší verzi se žáci prostřednictvím deskové hry vžijí do pěstitele stromků a zjistí, jak dlouhý a složitý je život stromu.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hodiny)/ 150 min. (3 vyučovací hodiny)
Cena: 70 / 80 Kč
Věková skupina: 2. – 5. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Voda nad zlato (1. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci zjistí, odkud se bere voda ve vodovodním kohoutku, jak a proč šetřit pitnou vodou a využívat dešťovou vodu v domácnosti.
Programem provází panenka Dešťovka a panáček Kohoutek. Školáci sami pocítí potřebu vody, když si budou hrát na uvadající květiny. Poté si vyzkoušejí na modelu krajiny, jak koluje voda v přírodě. Pochopí rovněž, odkud se bere pitná voda v našich kohoutcích. Sami si zkusí, jaké je to podílet se na čištění vody. V návaznosti na úpravu vody na pitnou si děti ujasní, jak je možné pitnou vodou šetřit a na co všechno je možné používat místo ní vodu dešťovou.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hod.)
Cena: 70 Kč
Věková skupina: 1. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Voda nad zlato (2. – 5. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci zjistí, odkud se bere voda ve vodovodním kohoutku, jak a proč šetřit pitnou vodou a využívat dešťovou vodu v domácnosti.
Žáci si zkusí přivolat déšť jako indiáni a pak se společně s lektorem zamýšlejí, proč je voda tak důležitá pro nás a pro všechny živé organismy. V roli kapek vody prožijí koloběh vody na Zemi a seznámí se tak s tajemstvím přeměny jejích skupenství. Koloběh vody si poté žáci vyzkoušejí na modelu krajiny. 4. a 5. ročníky navíc rozliší velký a malý koloběh vody a dozvědí se, jak to je koloběhem vody v ČR. Následně mají žáci prostor sami ve skupinách vymýšlet, jak se dá doma šetřit vodou a kdy se dá pitná voda nahradit vodou dešťovou. U tříhodinové verze se budeme podrobněji zabývat získáváním pitné vody a hospodařením s ní doma a ve škole.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČJS, TV, ČSP, DV, EV, OSV
Délka programu: 90 min. (2 vyučovací hodiny)/ 150 min. (3 vyučovací hodiny)
Cena: 70 / 80 Kč
Věková skupina: 2. – 5. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna
Žilo, bylo jedno město (1. ročník ZŠ)
Záměr programu:Žáci získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají ony samy chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty).
Žilo, bylo jedno město a v něm zámek potažený černým suknem. Město ale netrápil drak, který unesl princeznu. Tomuto městu se vždy dobře dařilo, ale poslední roky ho velice sužují různé výkyvy počasí: jednou je to veliké sucho, že i zámecká studna vyschne, pak se zase přižene povodeň, která způsobí obrovské škody, jindy je město zase vystaveno velkému suchu. Už dlouho se lidé v tom městě necítí dobře, pan král už si neví rady, a tak vyhlásí, že kdo dokáže městu pomoci, dostane princeznu za ženu a půl království k tomu. Jednoho dne přijede do města Chytrý princ a se svou družinou šikovných dětí začnou městu radit, co vše je třeba změnit, aby se jim zase lépe žilo…
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJS, EV, OSV
Délka programu: 90 min.
Cena: 70 Kč
Věková skupina: 1. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: interiér školy
Stavitelé města I (2. – 3. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají oni sami chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty, extrémní klimatické jevy – např. ledovka, vichřice).
Žáci si pomocí aplikace na interaktivní tabuli vyzkoušejí přestavět město, které bylo zasaženo dopady změny klimatu (vlny horka, sucho, přívalové deště). V rámci práce s touto aplikací poznají, jaká rizika městu v souvislosti s měnícím se klimatem hrozí, a jak mohou město na příchod těchto změn připravit. Dozvědí se také, jak se mají v případě náhlých extrémních klimatických jevů chovat. Zahrají si kvízovou hru a pohybovou hru na katastrofy. Spolu s lektorem vyrazí na školní pozemek a prozkoumají, jak je jejich škola a její okolí připraveno na častější výskyt dlouhodobého sucha, vln horka a přívalových srážek. Poslední hodinu si formou vystřihovánek každý zkusí okolí školy upravit podle adaptačních zásad.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJS, ČZ, VV, ČSP, EV, OSV
Délka programu: 4 vyučovací hodiny
Cena: 90 Kč
Věková skupina: 2. – 3. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: od 15. března do 15. listopadu (v závislosti na počasí)
Kde program probíhá: školní učebna, okolí školy
Stavitelé města II (4. – 5. ročník ZŠ)
Záměr programu: Žáci získají znalosti a dovednosti o tom, jaká adaptační opatření lze ve městě, kde žijí, dělat, a jak se mají oni sami chovat v případě negativních projevů klimatické změny (povodně, přívalový déšť, sucho, vysoké teploty, extrémní klimatické jevy – např. ledovka, vichřice).
Žáci si v prvních dvou výukových hodinách zahrají simulační hru „Adapťáci“, ve které si vyzkoušejí vybudovat vlastní město. V rámci této hry poznají, z jakých prvků se dlouhodobě funkční město skládá, jaká rizika městu v souvislosti s měnícím se klimatem hrozí a jak mohou město na příchod těchto změn připravit. Dozvědí se také, jak se mají v případě náhlých extrémních klimatických jevů chovat. Během dalších tří výukových hodin mají za úkol do mapy okolí školy a do záznamového archu vyznačit, zda a která adaptační opatření již daná městské část má, a navrhnout, kde by bylo jaké opatření vhodné. V posledních třech vyučovacích hodinách ve třídě formou skupinové práce své návrhy zpracují do podoby plakátu. Plakáty budou poté zaslány hodnotící komisi na MHMP a 3 nejvydařenější návrhy budou odměněny částkou 10 000 Kč, určenou na realizaci některého adaptačního opatření, buď na pozemku školy, nebo přímo ve veřjném prostoru okolí školy po dohodě s městskou částí, ke které náleží.
Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJS, ČZ, VV, ČSP, EV, OSV
Délka programu: 8 vyučovacích hodin (ve 2 dnech)
Cena: 120 Kč
Věková skupina: 4. – 5. ročník ZŠ
Kdy program probíhá: od 15. března do 15. listopadu (v závislosti na počasí)
Kde program probíhá: školní učebna, okolí školy