VZDĚLÁVÁNÍ A VÝCHOVA

VODNÍ ŠKOLA

Projekt je zaměřen na rozvoj environmentální gramotnosti žáků v oblasti úspor pitné vody a hospodaření s dešťovou vodou (dále HDV) a na ekologizaci provozu školy v téže tematické oblasti. Součástí projektu je realizace praktického opatření v prostoru školy nebo jejího pozemku.

Moderní formy výuky: prožitková výuka, projektová výuka, badatelsky orientovaná výuka, lokální výuka a výuka mimo učebnu, zejména terénní výuka, metody kritického myšlení.
Průběh projektu: 4. výukové moduly + 5. výukový modul

Každá třída 2. stupně absolvuje jeden z níže uvedených modulů. Každý modul se skládá z terénního programu, výukového programu EKC Koniklec a z domácí práce. Na vyžádání  poskytneme metodiky k ekologickým výukovým programům, které jsou součástí jednotlivých modulů.

6. ročník
1. modul s tématem „Voda ve světě“

7. ročník
2. modul zaměřený na téma „Voda v krajině“

8. ročník
3. modul zabývající se „Vodou ve městě“

9. ročník
4. modul s názvem „Voda v domácnosti“

Realizace 5. výukového modulu „Voda ve škole“, který bude realizovat skupina vybraných žáků, kteří absolvovali některý z tematických modulů 1 – 4 a kteří projevili o danou problematiku zájem. Předpoklad je 1-3 žáci z každé třídy, tak vznikne tzv. tým odborníků, který formou projektové výuky vytvoří 1-3 návrhy pro opatření v oblasti úspor pitné vody a HDV v interiéru či exteriéru školy.

Návrhy budou předloženy vedení školy a vybraný návrh bude realizován. V této fázi počítáme s aktivním zapojením pedagogického sboru školy. Samozřejmostí je podpora pracovníků Ekocentra Koniklec.

Po realizaci daného opatření získá škola od Ekocentra Koniklec certifikát s titulem „Vodní škola“.

Máte zájem o realizaci projektu Vodní škola na Vaší škole? Neváhejte nás kontaktovat! Nabídneme Vám několik možností realizace projektu. 

Kontakt na koordinátora projektu:
Mgr. Tereza Součková
tereza.souckova@ekocentrumkoniklec.cz
telefon: +420 774 497 378

Aktuálně z realizace projektu Vodní škola 2017/2018

 

Již 4. ročník projektu!

I letos pokračujeme v ekologizaci pražských základních škol v rámci projektu Vodní škola 2017/2018.

V tomto školním roce se projektu účastní 3 základní školy, a to ZŠ Jílovská (Praha 4), ZŠ Veronské nám. (Praha 10)a ZŠ Školní (Praha 4).

Na podzim roku 2017 se žáci 2. stupně ZŠ Jílovská a ZŠ Veronské nám. zúčastnili terénních exkurzí. Navštívili např. Muzeum pražského vodárenství a ČOV. Oproti minulým ročníkům navštívili žáci 9. tříd čistírnu odpadních vod v Horních Počernicích, kde je čekal zajímavý výklad a moc pěkně udělaný pracovní list.

Žáci ZŠ Školní se do projektu zapojili od ledna 2018, všechny tři školy nyní čekají vnitřní ekologické výukové programy s vodní tématikou.

Ohlédnutí za projektem Vodní škola 2016/2017

 

I ve školním roce 2016/2017 proběhl projekt Ekocentra Koniklec Vodní škola. Projektu se zúčastnily dvě školy a to ZŠ Jana Wericha z Prahy 6 a ZŠ Chvaly z Prahy 20.
Pojďme se společně podívat na průběh projektu.

Úvodní školení pedagogů

Prvním krokem projektu bylo proškolení pedagogů ve vodní tématice. Školení pedagogů na obou školách proběhlo hned z kraje září 2016 v přípravném týdnu pro učitele. Školení vedl náš zkušený lektor Mgr. Milan Chroust, který též přednášel na semináři Letní škola KUS v ZO ČSOP Veronica v Hostětíně na téma Hospodaření s dešťovou vodou. Nejprve se učitelé dozvěděli podrobnosti o projektu, jeho průběh a cíle a pak se zaměřili na změny vodního režimu v krajině a ve městech, na globální změny klimatu a na to, jakým způsobem tyto změny zmírnit. Prezentace použitá na školení na obou školách je ke stažení ZDE.

 

Výukové moduly

Od září až do prosince 2016 probíhaly na ZŠ Jana Wericha a na ZŠ Chvaly jednotlivé výukové moduly. Pro žáky jsme připravili tato témata:  Voda ve světě, Voda v krajině, Voda ve městě, Voda v domácnosti a Voda ve škole. V rámci každého modulu absolvovali žáci terénní exkurzi a vnitřní výukový program.

Terénní exkurze

Šesté třídy v rámci modulu Voda a svět navštívily Muzeum pražského vodárenství, které se nachází v objektu staré filtrace úpravny vody Podolí v Praze 4. Exkurzi měli žáci i s výkladem, který připravili zaměstnanci Pražských vodovodů a kanalizací.
Sedmé třídy v rámci modulu Voda a krajina navštívily zajímavou lokalitu PP Komořanské a modřanské tůně a absolvovaly zde terénní ekologický výukový program pod vedením lektorek Ekocentra Koniklec. Součástí terénního programu je i odchyt vodních bezobratlých, které si tak děti mohou zblízka prohlédnout, zakreslí si je do pracovního listu a poté je pustí zpět do vody.
Osmé třídy v rámci modulu Voda a město absolvovaly terénní exkurzi Příklady dobré a špatné praxe v Praze, které pro ně pro účely projektu připravil Mgr. Milan Chroust. Žáci se v rámci exkurze podívali do okolí školy, kde jim pan Chroust ukázal různá konstrukční řešení hospodaření s vodou ve městě. Při každé exkurzi navštívili žáci i zelenou střechu, kterou si tak mohli zblízka prohlédnout a dozvěděli se o jejich významu a o tom, jak zelené střechy fungují.
Deváté třídy se v rámci modulu Voda a domácnost podívaly do Ústřední čistírny odpadních vod v Praze na Císařském ostrově. Tento nevšední zážitek nám zprostředkovaly Pražské vodovody a kanalizace a žáci si tak mohli prohlédnout, jak ČOV funguje a poslechnout si poutavý výklad pana Lorence a jeho kolegů.

 

Vnitřní výukové programy

Poté, co žáci 2. stupně obou do projektu zapojených škol absolvovali terénní exkurze, následovaly v rámci jednotlivých modulů i vnitřní ekologické výukové programy na téma voda.
Pro žáky šestých tříd jsme připravili program Voda a svět aneb Velká objevná plavba, při kterém se žáci vžili do role mořeplavců a řešili problémy s vodou na některých kontinentech.
Sedmé třídy absolvovaly program Voda a krajina aneb Povodně, jak na ně?, při kterém se dozvěděly, jak je možné předcházet povodním. Samy si i vyzkoušely modelaci ideální „vodní“ krajiny a různých krajinotvorných opatření.
Osmé třídy si v rámci programu Voda a město aneb Vodní architekti vyzkoušely různé pokusy – například měření rozdílů teplot na zahřáté trávě a asfaltu či propustnost různých druhů materiálů.
Devátým třídám jsme připravily program Voda a domácnost aneb Počítáme s vodou, při kterém skupiny žáků tvořily „rodiny“, které se snažily svůj model domu uzpůsobit tak, aby šetrně hospodařil jak s pitnou tak dešťovou vodou, a zároveň se musely vejít do omezeného rozpočtu jako v reálném životě.

Modul 5 aneb Voda ve škole

Žáci obou škol dostali pracovní listy, dle kterých provedli na školách audit spotřeby vody. Ten se týkal mytí rukou na školních záchodcích, úklidu a zalévání rostlin, kapajících kohoutků a spotřeby vody ve školní jídelně. Žáci audit spotřeby vody svědomitě vypracovali a během setkání „vodních týmů“ s námi jeho výsledky zhodnotili. Díky těmto aktivitám vznikly návrhy na úsporu pitné vody na škole. Vedení obou škol vybralo to nejvhodnější opatření a to se pak na školách zrealizovalo.
Na ZŠ Jana Wericha byly nainstalovány nové perlátory a vodovodní baterie.
Na ZŠ Chvaly byl nainstalován systém dvojího splachování na WC, který ušetří spoustu litrů vody při splachování.

Žáci i pedagogové obou škol tedy úspěšně prošli projektem a mohli získat certifikát s titulem Vodní škola, který jim byl ke konci školního roku předán.

 
Fotografie výsledných opatření!

Ohlédnutí za projektem Vodní škola 2015/2016

 

V roce 2015 proběhl projekt Vodní škola na ZŠ Špitálská a FZŠ Umělecká a během školního roku 2015/2016 na dalších třech školách – ZŠ K Dolům, ZŠ Chmelnice a ZŠ Písnická.

Jak tyto projekty probíhaly?
Na všech školách nejprve proběhly moduly 1 – 4 – tedy terénní exkurze a vnitřní výukové programy o vodě. Poté se na každé škole vždy sešly Vodní týmy – tedy týmy odborníků – zástupci z každé třídy 2. stupně, kteří vymýšleli, jaké opatření na úsporu pitné vody či hospodaření s dešťovou vodou bude na škole vybudováno.
Pro každou školu jsme měli díky Hlavnímu městu Praha připraveno 10 000 Kč.

A jak to na jednotlivých školách dopadlo?

ZŠ K Dolům

Na ZŠ K Dolům žáci vybrali montáž adaptérů na pákovou baterii. Adaptéry jsou opatřeny infračerveným senzorem a fungují tedy jako fotobuňka- voda se spustí jen při vložení rukou do umyvadla. Škola tak může ušetřit dle výrobce až 70 % pitné vody. S vlastní instalací žáci sami pomáhali. Fotoreportáž z předávání certifikátu s titulem Vodní škola, který škola získala za účast v projektu, si můžete prohlédnout na stránkách Prahy 12.

ZŠ Chmelnice

Na ZŠ Chmelnice se bude zalévat dešťovou vodou! Žáci vymysleli instalaci sudů na školní zahradu a sami s realizací pomáhali. Jak to dopadlo, se můžete podívat na stránkách Prahy 3.

ZŠ Písnická

Poslední Vodní školou školního roku 2015/2016 byla ZŠ Písnická. Vodní tým měl nápadů spoustu, ale vzhledem k tomu, že na škole jsou vnitřní svody dešťové vody, byly naše možnosti omezené. Nakonec jsme vymysleli nejschůdnější řešení realizovatelné za daný finanční obnos. Na školním pozemku je spousta betonových ploch, jednu jsme se rozhodli alespoň trochu vylepšit velkými květináči. Voda tak neodteče z betonu přímo do kanálu, ale vsákne se do zeminy v květináčích a zůstane tak v malém vodním cyklu. Navíc se tím alespoň trochu ochladí mikroklima školy v parných dnech. Květiny se budou zalévat vodou nachytanou do velké nádrže pod střechou, což přispěje k dalšímu využití dešťové vody. Po instalaci opatření 29. 6. 2016 dostala škola také certifikát s titulem Vodní škola.

ZŠ Špitálská a FZŠ Umělecká

Žákům druhého stupně obou škol začala účast na projektu Vodní škola během června a září 2015 absolvováním terénních exkurzí, které jsme pro ně pro tento projekt připravili.
Šesté třídy v rámci modulu Voda a svět navštívily Muzeum pražského vodárenství, které se nachází v objektu staré filtrace úpravny vody Podolí v Praze 4. Exkurzi měli žáci i s výkladem, který připravily zaměstnanci Pražských vodovodů a kanalizací.
Sedmé třídy v rámci modulu Voda a krajina navštívily zajímavou lokalitu PP Komořanské a modřanské tůně a absolvovaly zde terénní ekologický výukový program pod vedením lektorek Ekocentra Koniklec. Součástí terénního programu je i odchyt vodních bezobratlých, které si tak děti mohou zblízka prohlédnout, zakreslí si je do pracovního listu a poté je pustí zpět do vody.
Osmé třídy v rámci modulu Voda a město absolvovaly terénní exkurzi Příklady dobré a špatné praxe v Praze, které pro ně pro účely projektu připravila Ing. Marie Nehasilová působící na Katedře konstrukcí pozemních staveb na Stavební fakultě ČVUT v Praze. Žáci se v rámci exkurze podívali do okolí školy, kde jim paní Nehasilová ukázala různá konstrukční řešení hospodaření s vodou ve městě. Při každé exkurzi navštívili žáci i zelenou střechu, kterou si tak mohli zblízka prohlédnout a dozvěděli se o jejich významu a o tom, jak zelené střechy fungují.
Deváté třídy se v rámci modulu Voda a domácnost podívaly do Ústřední čistírny odpadních vod v Praze na Císařském ostrově. Tento nevšední zážitek nám zprostředkovaly Pražské vodovody a kanalizace a žáci si tak mohli prohlédnout, jak ČOV funguje a poslechnout si poutavý výklad pana Lorence a jeho kolegů.

Poté, co žáci 2. stupně obou do projektu zapojených škol absolvovali terénní exkurze, následovaly v rámci jednotlivých modulů i vnitřní ekologické výukové programy na téma voda. Pro žáky šestých tříd jsme připravili program Voda a svět aneb Velká objevná plavba, při kterém se žáci vžili do role mořeplavců a řešili problémy s vodou na některých kontinentech.
Sedmé třídy absolvovaly program Voda a krajina aneb Povodně, jak na ně?, při kterém se dozvěděly, jak je možné předcházet povodním. Samy si i vyzkoušely modelaci ideální „vodní“ krajiny a různých krajinotvorných opatření.
Osmé třídy si v rámci programu Voda a město aneb Vodní architekti vyzkoušely různé pokusy – například měření rozdílů teplot na zahřáté trávě a asfaltu či propustnost různých druhů materiálů.
Devátým třídám jsme připravili program Voda a domácnost aneb Počítáme s vodou, při kterém skupiny žáků tvořily „rodiny“, které se snažily svůj model domu uzpůsobit tak, aby šetrně hospodařil jak s pitnou tak dešťovou vodou, a zároveň se musely vejít do omezeného rozpočtu jako v reálném životě.

Instalace opatření na úsporu pitné vody a hospodaření s vodou dešťovou
Poté, co žáci druhého stupně obou do projektu zapojených škol absolvovaly terénní exkurze i vnitřní výukové programy na téma voda, mohli aplikovat nově nabyté vědomosti a vymyslet opatření, které pomůže ušetřit pitnou vodu či lépe hospodařit s vodou dešťovou ve škole či na školním pozemku. Na obou školách se proto sešly skupiny odborníků z řad žáků účastnících se projektu, daly hlavy dohromady a vymyslely návrhy možných opatření, ze kterých sestavily anketu a nechaly hlasovat své spolužáky a učitele. Díky finanční podpoře projektu ze strany Ministerstva životního prostředí a Magistrátu hlavního města Prahy se mohla opatření realizovat.

Na ZŠ Špitálská tvořili odborníky žáci absolvující ekologický seminář pod vedením paní učitelky Mgr. Pavly Skazíkové. Výhercem ankety bylo opatření vztažené k lepšímu hospodaření s dešťovou vodou na pozemku školy – oprava okapu a umístění sudu na dešťovou vodu a dále umístění 17 velkých květináčů s rostlinami na terasu školy. Díky tomuto opatření neodteče část dešťové vody kanálem z pozemku školy, nýbrž bude využita k zalévání rostlin v květináčích, a tak tedy zůstane v daném regionu a zapojí ze zpět do malého vodního cyklu, který je bohužel velkým odtokem dešťové vody pryč z místa spadu často narušen. Navíc se část dešťové vody sama vsákne do hlíny ve velkých květináčích a též zůstane v malém vodním cyklu. Vypařováním rostliny pomohou také ochladit mikroklima okolí školy za teplých dnů.

Na FZŠ Umělecká sestavila skupina odborníků pod vedením paní učitelky Mgr. Alice Vlachové též svou anketu a hlavně mezi žáky v popularitě vyhrálo opatření na lepší hospodaření s dešťovou vodou – jezírko na pozemku školy. Po zvážení všech možností a po poradě s vedením školy bylo vybráno opatření, které v anketě získalo těsně druhou příčku – zakoupení a instalace spořičů vody na fotobuňku. Tyto spořiče se instalují na stávající vodovodní baterie na umyvadlech a díky infračervenému senzoru pohybu se voda spustí jen, když mají žáci ruce pod kohoutkem. Tímto se zabrání velkému plýtvání pitné vody, která jen zbytečně odtéká do kanálu, když si žáci mydlí ruce, anebo když případně zapomenou vodu zavřít. Škola by tak mohla ušetřit až 70% pitné vody spotřebované na mytí rukou. Spořiče vody byly nainstalovány na téměř všechna umyvadla na toaletách ve škole.

Tímto moc děkujeme za spoluprácí žákům, učitelům a vedení obou škol, máme velikou radost, že se opatření povedla a věříme, že pomohou nejen školám, ale že ušetření pitné vody a hospodaření s vodou dešťovou pomůže i životnímu prostředí. Budiž tato opatření inspirací i dalším školám, protože lepší hospodaření s vodou pitnou i dešťovou je při současných klimatických změnách nutností všude.

Obě školy z Prahy 7 úspěšně absolvovaly výukové moduly 1 – 4 (terénní exkurzi i vnitřní výukový program o vodě pro všechny třídy 2. stupně). Následovaly schůzky skupin odborníků, kteří byli vybráni z řad žáků účastnících se projektu, a během těchto schůzek byla na každé škole vyhlášena anketa, ve které se hlasovalo o opatření na úsporu pitné vody či hospodaření s vodou dešťovou (HDV), které se bude na školách instalovat.

Na ZŠ Špitálská vyhrálo opatření na HDV – oprava starého okapu, umístění sudu na dešťovou vodu a velkých truhlíků s rostlinami na vybetonovanou terasu. Tímto se dešťová voda zužitkuje, neodteče kanálem pryč, zůstane tedy v daném regionu a zapojí se do malého vodního cyklu.

Na FZŠ Umělecká se budou instalovat spořiče vody na fotobuňku, které na toaletách ve škole zabrání plýtvání vody při mytí rukou. Škola tak může ušetřit až 70 % pitné vody.

Obě školy obdržely certifikát s titulem „Vodní škola“.

15. 12. 2015 vyvrcholil projekt Vodní škola na ZŠ Špitálská a došlo k předání certifikátu s titulem Vodní škola paní ředitelce PaedDr. Aleně Nídlové a paní učitelce Mgr. Pavle Skazíkové, která projekt na škole koordinovala. Ekocentrum Koniklec tímto moc děkuje za spolupráci.

16. 12. 2015 vyvrcholil projekt Vodní škola i na FZŠ Umělecká a došlo k předání certifikátu s titulem Vodní škola panu řediteli Mgr. Bohumil Kettnerovi a paní učitelce Mgr. Alici Vlachové, která projekt na škole koordinovala. U předání samozřejmě nemohli chybět ani zástupci jednotlivých tříd 2. stupně, kteří tvořili skupinu dobrovolníků navrhující opatření na úsporu pitné vody ve škole. Ekocentrum Koniklec tímto všem moc děkuje za spolupráci.

Nástěnka Vodní škola na ZŠ Špitálská

Během projektu Vodní škola vytvořili žáci ZŠ Špitálská nádhernou velikou nástěnku s výstupy z projektu. Na její výrobě se podílelo 12 žáků ekologického semináře pod vedením paní učitelky Mgr. Pavly Skazíkové. Největší zásluhu na vzniku nástěnky mají děvčata z 9. ročníků Nicole Dittmannová, Timea Töröková a Aneta Křivská.
Nástěnka je velká 5 x 2 m a děti ji vytvářely cca měsíc z materiálů, které samy přinesly. To si zaslouží velký obdiv. Děkujeme za krásnou prezentaci Vaší i naší práce.

Všem Vodním školám děkujeme za účast a gratulujeme k úspěšnému zakončení projektu!

Ohlédnutí za projektem Vodní škola 2014/2015